Unavujúca hrdosť (príbeh)
zvuková nahrávka
Sedel nad knihami, ale ich obsah
dostať do hlavy sa zdalo nad jeho možnosti. Oprel hlavu do dlaní a zahľadel sa
do nádherného slnečného výhľadu na blízke jazero. Pootvorené okno prinášalo šum
vonkajšieho prostredia. Veľmi rád by bol s priateľmi niekde v prírode,
alebo aspoň v ich spoločnosti. Nenávidel nekončiaci sa dril. Odkedy si
pamätal, vždy bol zahrabaný v knihách. Keď sa iní stretávali a venovali
zábave, on sa učil. Občas si dovolil prepych a navštívil priateľov, ale
postupne si začal uvedomovať, že sa nedokáže na nich naladiť, nedokáže sa
spontánne smiať veciam, ktoré ich rozosmievali. A tak veľmi túžil byť rovnako
uvoľnený a hravý, ako jeho vrstovníci.
„Ako sa ti darí?“ Zo snenia ho
vytrhla mama. Priniesla mu tanier nakrájaného ovocia. Položila ho na stôl vedľa
kníh a s láskou prehrabala jeho husté vlasy ostrihané nakrátko. Nedokázala
odolať a objala ho okolo pliec.
„Stále sa v duchu pýtam, čo
dobrého som v minulom živote vykonala, že ma Boh obdaril takým dokonalým,
múdrym a krásnym synom.“
„Mamííí....“ Snažil sa vyslobodiť
zo zovretia.
„Dobre, dobre. Musíš mi prepáčiť,
ale neodolala som.“ S úsmevom odišla z izby.
Striasol sa. Unavene privrel oči. Čaká ho matematická olympiáda a potom príprava na prijímačky. Vedel, že s najväčšou pravdepodobnosťou žiadne prijímacie pohovory nebude musieť absolvovať. Vďaka vynikajúcim výsledkom a aktivitám na rôznych súťažiach bude mať cestu takmer na akúkoľvek vysokú školu otvorenú. Nenechával však nič na náhodu. Môže sa vyskytnúť akákoľvek neočakávaná situácia a on si nemohol dovoliť byť nepripravený. Nevedel si ani v duchu predstaviť, ako by sa zatvárili rodičia, keby nesplnil ich očakávania.
Už keď navštevoval jasličky a
neskôr škôlku, učiteľky boli z neho úplne „hotové“. Nikdy neurobil nič, čo
by ich nahnevalo a správal sa rozkošne detsky. Dopomohla mu aj genetická výbava
rodičov a prirodzená potreba sa na ľudí usmievať. Málokto odolal jeho
roztomilým jamkám na líčkach. Už v škôlke zaujal nádhernými maľbami a tak
ho rodičia zapísali do umeleckej školy. Keď začal chodiť do školy, veľmi rýchlo
si učitelia všimli talentovaného chlapca. Zrazu navštevoval rôzne krúžky, kde
bol jeho talent podchytený a ďalej rozvíjaný. Rokmi sa jeho poličky v izbe
zaplnili diplomami a medailami. Ešte donedávna ho každý jeden úspech tešil a
hrialo ho na srdci, keď videl žiarivé oči svojich rodičov. Ich slová chvály ho
robili šťastným.
Teraz bol práve v poslednom ročníku
matematického gymnázia a posledný rok sa odrazu cítil málo motivovaný. Často sa
pristihol pri „kacírskych“ myšlienkach, že sa na všetko vykašle a namiesto
učenia vybehne za priateľmi. Ako rebelský nápad prišiel, tak sa aj rýchlo
vyparil. V podstate nemal kam ísť, nemal koho vyhľadať, aby sa v konečnom
dôsledku necítil ako čudák. Spolužiaci
ho uznávali, mnohí závideli úspechy a ľahkosť (tak to vnímali) ako ich
dosahuje. Porovnávaním sa s talentovaným chlapcom, sa podvedome cítili
menejcenní, a tak ho prirodzene „vytláčali“ zo svojej spoločnosti.
„Ako vám závidíme takého
vydareného a talentovaného syna.“ Veta, ktorú počúval od každej návštevy, ktorá
zavítala do ich rodiny. Bolo to všade rovnaké. Nie len v ich domácnosti,
ale aj u starých rodičov, alebo súrodencov rodičov. Bol rodinný „výstavný“ kus.
Pýcha rodiny. Rodinný zázrak. Génius.
Posledná stredoškolská
matematická olympiáda sa konala koncom marca. Keď sa pozrel na
zadania, v hlave sa mu okamžite začali odvíjať riešenia. Pustil sa do
vypisovania hárkov. Stál pred riešením poslednej úlohy. Začal a po chvíľke
sa zastavil. Mal úplne okno. Hľadel na list papiera, na svoju ruku a nevedel
ako ďalej. Ustrnul. V hlave nič. Odrazu na pleci pocítil ruku. Zdvihol
hlavu.
„Si v poriadku? Vidím, že už
riadnu dobu si nič nenapísal.“ Kým učiteľ hovoril, pohľad zameral na postup,
ktorý zvolil a bod, v ktorom zastal.
„Však to už máš skoro hotové. Už
to len porovnaj a napíš záver.“
Povzbudzujúco mu potľapkal po
pleci a pokračoval pochôdzku medzi súťažiacimi.
Kým dokončil posledné zadanie,
jeho telom sa rozlial úplný odpor a hnev. Odpor, že to dokončil a hnev, lebo
bol natoľko slabý, že nedokázal zadanie nedokončiť a tak následne spôsobiť
sklamanie svojich rodičov a učiteľov. Všetci vždy vedeli, ako to dopadne. A
samozrejme, vždy bol jasným víťazom.
Po týždni prišli na školu
výsledky. Znovu mal najvyšší počet bodov. Všimol si však, že od druhého ho
oddeľovali len tri body. Nepríjemný pocit, že si toto víťazstvo nezaslúžil, mu
nedal pokoj. Domov prišiel rozladený a najradšej by zaliezol do izby a nikoho
nestretol. Mal smolu.
„Gratulujeme!“ Obaja rodičia hneď
vbehli do chodby, ešte sa nestačil ani vyzuť. „Volal nám tvoj triedny. Bože my
sme takí hrdí na teba. Krásne si ukončil svoje stredoškolské roky.“ Obaja ho
objímali. Matka vtisla bozk na líce.
Bol to okamih. V tom okamihu
mal pocit, že ho zavalil obrovský balvan a on sa zadusí, keď okamžite niečo
neurobí.
„Prestaňte! Prestaňte! Vôbec som
nemal byť prvý! Vôbec si tieto gratulácie nezaslúžim! Som obyčajný podvodník!“ Odstrčil
ich od seba. Obaja sa chvíľu nevedeli spamätať, čo sa to vlastne deje. Ich vzorný
syn nikdy na nich nezvýšil hlas. A o akom podvode to hovorí?
„O čom to vravíš? Ty si predsa
nikdy nepodvádzal! Prečo by si to aj robil? Vždy sme boli na teba pyšní, že si
taký talentovaný, múdry a šikovný.“
Stál pred nimi celý červený od
potláčanej vnútornej námahy. Oči mal vlhké od sĺz.
„Prestaňte byť na mňa pyšní!“
Vyslovil zlomeným hlasom a pokračoval. „Buďme len v obyčajnom vzťahu rodič
– dieťa. Byť vzorným a dokonalým je
veľmi unavujúce. Nútite ma byť silným a ja už nevládzem a nechcem byť géniom
ani talentom. Chcem žiť normálny život.“ Sklonil hlavu a vybral sa do izby. Kým
zavrel za sebou dvere, ešte sám pre seba povedal: „ Chcem žiť svoj život podľa
seba.“
_____________________
Byť niekoho pýchou je unavujúce.
Bojíme sa sklamať a tak hráme silného.
Vieme však byť vždy silný? Vieme
žiť v dokonalom nastavení vždy?
Samotná podstata duality to
neumožňuje. Bude stále chýbať tá druhá strana.
Byť neustále vo všetkom dobrý,
spokojný, dokonalý, dobre naladený, energeticky nabitý je holá nemožnosť.
Sústredenie nás oslabuje.
Neustále venujeme úplnú pozornosť očakávaniam. Ženieme sa za výsledkami, aby
sme ani náhodou neklesli v očiach tých, pre ktorých to robíme. Rokmi sme
sa dopracovali do stavu, kedy o sebe ani nepremýšľame. Pred našimi očami sú len
tí druhí a čo pre nich musíme urobiť. Ak by sme tak nekonali, prišlo by
sklamanie a pohasol by obdivný pohľad upieraný na nás. Podvedome sa bojíme, že
by nás okolie odmietlo, neakceptovalo. Dokonca si ani presne nedefinujeme, čo
hrozného sa stane, ak by sme neboli takým, akých nás naše okolie pozná. Je tam
len neurčitá obava (strach) a my sme jej dali takú veľkú moc, že sa pod vplyvom
jej existencie nedokážeme zmeniť. Všetky „rebelské“ myšlienky v zárodku zrušíme.
Ak dieťa vyrastá v podmienkach
ako chlapec z príbehu a počuje len neustálu chválu a povzbudzovanie,
automaticky sa naučí žiť iba vo víťazstvách, úspechoch a pochvalách. Ak sa mu
to aj vždy darilo a cestou sa nestretol s neúspechom, nemal žiadnu šancu
sa dozvedieť, že je úplne v poriadku aj nevedieť, zlyhať, nebyť prvý.
Rodičovská nekritická hrdosť ho doslova začarovala. Pochopil svoju existenciu
tak, že on nemôže v ničom poľaviť, nemôže zastať, stále musí ísť dopredu, stále
musí byť dobrý, dokonalý, jedinečný. Neustále pracovať na zlepšovaní.
Každý jeden extrém, je pre naše
deti zničujúci. Vesmír funguje iba vtedy, keď sa situácie dejú v rovnováhe.
Vo chvíli, keď nevedel na súťaži
pokračovať v riešení úlohy a dostal nápovedu, ak by nemal obavy a strach
sklamať rodičov, ten príklad by nedoriešil. Zachoval by sa čestne a mal by zo
seba dobrý pocit, že jeho druhé miesto bolo zaslúžené a vôbec nič sa nedeje.
Nemusel by si vyčítať, že prvé miesto dosiahol nespravodlivo. Bolo by mu jasné,
že aj na tom druhom mieste sa neocitol náhodou. Vedel by sa oceniť.
Čím je dieťa talentovanejšie a aj
sa mu darí, tým je osamelejšie. Toto by mali mať v prvom rade rodičia na
pamäti. Podporovať jeho styk so seberovnými a vekovo vhodnými ľuďmi. Zdieľanie je
prirodzená potreba. Žiť vo vzťahoch je naplňujúce a obohacujúce. Čas na oddych
a zábavu nevyhnutné.
Buďme hrdí na svoje deti, ale
zdravo. Neberme smrteľne vážne ich úspechy. Dajme vzťahom ľahkosť, humor a
udržujme tak prepotrebnú rovnováhu. Uvedomujme si, že každý extrém nesie so
sebou aj následok. A tým je únava, strata motivácie a môže to skončiť úplnou
apatiou a nechuťou. Pretože sa energia vyčerpá a neexistuje spôsob, ako ju
dobiť. Stratia sa dobré pocity.
Zo srdca želám, aby podobných „začarovaných“
detí bolo čo najmenej. Nech od narodenia vedia žiť rovnako v pohode v úspechu
aj neúspechu. Nech pochopia, že je to úplne normálne, že na našom vzťahu k nim
to nikdy nič nezmení, že tu budeme pre nich
stále, aby sme ich s láskou vypočuli, podporili a povzbudili.
A tak nech sa deje.
Komentáre
Zverejnenie komentára